Capacity with a capital

NL | UK

Header

Opening Tweede Coentunnel

Minister Schultz van Haegen: “Het gaat goed met de bereikbaarheid van Nederland. De files nemen af en met de opening van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg zetten we weer een enorme stap voorwaarts. We nemen binnen afzienbare tijd afscheid van een van de meest hardnekkige files van Nederland. De flessenhals wordt een toegangspoort en krijgen weer meer bewegingsvrijheid. Dat is goed voor de mensen die hier wonen en werken, goed voor de bedrijvigheid in deze belangrijke regio en goed voor de economie."

 

 

De Coentunnel is al jarenlang een groot knelpunt voor het autoverkeer in de noordelijke Randstad. Om de dagelijkse verkeersstroom van 100.000 auto's goed te kunnen afwikkelen is naast de bestaande Coentunnel een nieuwe tunnel aangelegd. Voor een goede doorstroming van het verkeer dat door deze tunnel gaat, is de Westrandweg aangelegd. Deze weg verbindt de A10 ten zuiden van de Coentunnel met het knooppunt Raasdorp (A5/A9).

Nu de Tweede Coentunnel open is voor het verkeer start de renovatie van de veertig jaar oude Coentunnel. De tunnel krijgt onder andere nieuwe installaties voor de veiligheid, verlichting en luchtkwaliteit. De renovatie gaat naar verwachting een jaar duren. "In deze tussenliggende periode hebben we in noordelijke richting met de Tweede Coentunnel drie rijstroken beschikbaar in plaats van twee. Dat geeft in de avondspits al direct verlichting", aldus de minister.

De minister opende bij de tunnelmond van de Coentunnel tevens officieel het tweede deel van de Westrandweg. Ze maakte daarbij bekend dat begin juli de maximum snelheid op de Westrandweg begin juli omhoog gaat van 80 naar 100 kilometer per uur.

De Westrandweg (A5) is een innovatief visitekaartje voor bouwend Nederland. Het gaat hier om het langste wegviaduct van Nederland met een lengte van 3,3 km, en een maximale hoogte van bijna 12 meter boven het maaiveld. De weg is gebouwd in zeer druk stedelijk gebied, de Haven van Amsterdam. Tijdens de bouw is er minimale verkeershinder geweest doordat gebruik is gemaakt van een nog niet eerder in Nederland vertoonde bouwwijze. Met ‘de Hercules’ een rupsachtige kraan was het mogelijk om loodzware betonnen wegdelen van 44 meter lang op de pijlers van de Westrandweg te plaatsen zonder het verkeer op het onderliggend wegennet stil te leggen. De Westrandweg geeft een impuls aan de ontwikkeling van het Westpoortgebied.

 

 

 

Bij de aanleg van de nieuwe Westrandweg moest het moerasgebied De Kluut voor een deel ruimte maken voor de weg. Om dit stukje natuur te compenseren, is er een nieuwe moeraszone aangelegd in de Osdorper Binnenpolder. Deze nieuwe zone is een groot afgegraven gebied met waterrijke zone met eilanden en moerasvegetatie dat de grootte heeft van een aantal voetbalvelden. Zo krijgen vogels, ringslangen en andere moerasdieren weer een nieuw thuis. Daarnaast zijn er in de Haarlemmermeer en Osdorper Bovenpolder meerdere faunapassages aangelegd. De faunapassages zijn onderdeel van de ecologische hoofdstructuur tussen Hoofddorp en Spaarnwoude. Ook is een ecoduct aangelegd in de lengterichting van de N200.

De minister bedankte bij de opening de honderden vakmensen die sinds 2009 aan het grote project hebben meegewerkt. Gedurende het Hemelvaartweekeind zijn 1200 mensen ingezet om de weg om te leggen naar de Tweede Coentunnel. Rijkswaterstaat zorgt met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Met de opening is het eerste grote project in het netwerk rond Amsterdam afgerond. Andere projecten zijn: de uitbreiding van de wegcapaciteit op de corridor Schiphol, Amsterdam, Almere (A6, A1, A9), de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp en het project Zuidas.

 

 


<< Terug naar nieuwsoverzicht